לראשונה בישראל: בינה מלאכותית לאבחון סרטן המעי הגס

    עפר גדנקן No Comments on לראשונה בישראל: בינה מלאכותית לאבחון סרטן המעי הגס

    במרכז הרפואי שיבא, לראשונה בישראל, מערכת בינה מלאכותית שמעלה את הסיכוי לאבחן שלבים מוקדמים של סרטן המעי הגס בקולונוסקופיה

    9:06
    08.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on המזמור בתהילים שמביא לישועות רבות והדרך להתגבר על קנאה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רפואת העתיד: מערכת בינה מלאכותית ראשונה מסוגה בבתי החולים הציבוריים בישראל, שמעלה את שיעור הגילוי של פוליפים בבדיקת קולונוסקופיה ובעקבות זאת גם את הסיכוי לאבחן שלבים מוקדמים של סרטן המעי הגס והחלחולת, הוכנסה לאחרונה לשימוש במכון הגסטרו של המרכז הרפואי שיבא.

    סרטן המעי הגס והחלחולת הוא השני בשכיחותו בישראל. מדי שנה מאובחנים עם המחלה כ-150,000 איש בארה"ב וכ-3,200 בישראל.

    ד"ר עידן לוי, רופא מומחה בכיר במכון לגסטרואנטרולוגיה, מנהל השירות לחדשנות אנדוסקופית בשיבא, מסביר כי "פוליפים הם גידולים שפירים שעשויים להתפתח בהמשך לגידול סרטני. בבדיקת קולונוסקופיה מאתרים ומסירים פוליפים אלו, ובכך ניתן להוריד ב-60% את התמותה מסרטן המעי הגס ובכ-70% את שיעור סרטן המעי הגס המתקדם, בעיקר סרטן בחלק השמאלי של המעי הגס – הדיסטלי".

    מערכת הבינה המלאכותית, שפותחה על ידי חברת GI genius, מסייעת לרופא שמבצע קולונוסקופיה לאתר פוליפים. המערכת סורקת את תמונת המסך במקביל לרופא בזמן אמת, ויודעת באמצעות אלגוריתם חישובי לזהות תוך חלקיקי שניה פוליפים במעי.  כאשר היא מזהה פוליפ, המערכת "מדליקה" מיד ריבוע על המסך שמסמן לרופא את מיקום הפוליפ.  בכך היא מקטינה הסיכון ל"פספוס" על ידי הרופא ומעלה את שיעור גילוי הפוליפים בכ-30%.

    לדברי ד"ר לוי, "בטווח מסוים, קיים יחס הפוך בין שיעור גילוי הפוליפים בקולונוסקופיה לבין היארעות סרטן המעי הגס. כלומר, ככל ששיעור גילוי הפוליפים עולה, כך היארעות סרטן המעי הגס יורדת.
    המערכת מאתרת את כל סוגי הפוליפים, והוכחה סטטיסטית כמעלה את שיעורי הגילוי של פוליפים בגדלים שונים, בצורות שונות ובמיקומים שונים במעי. בטווח הארוך ייתכן כי תוכל להוריד עבור האוכלוסייה הנבדקת בעזרתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס".

    פרופ' שומרון בן-חורין, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה בשיבא: "המרכז הרפואי שיבא הוא בית החולים הציבורי הראשון בארץ, שבמסגרתו כל בדיקות הקולונוסקופיה יתבצעו בעזרת בינה מלאכותית. ההחלטה הסופית האם ממצא הוא פוליפ שיש להסירו נשארת אך ורק של הרופא, אך המערכת מסייעת לרופא להגיע לאבחנה מדויקת. מדובר בבשורה של ממש לציבור בישראל, המהווה חלק מיישום חזון המהפכה הדיגיטלית בשיבא ומבטאת שילוב מנצח בין היכולות המקצועיות של מומחי המרכז הרפואי לבין טכנולוגיה מתקדמת ורפואה בסטנדרטים הגבוהים ביותר שיש".



    0 תגובות